Østersund og Vestersund Fergested

Krumtappen i den gamle ferdselsveien Fet - Kristiania

Det er morsomt å lese om hvordan våre forfedre levet sitt liv. Olav Tveter har skrevet meget om dette. Her kan jeg fortelle litt om en av reiserutene Fet - Hovedstaden. Jeg nytter gammel skrivestil:

I 1750 eide den rike og velkjente "Holztførste" Clemet Hansen Østenbøl i Enebakk, gift med Kari Tallaksdatter, Svindal i Fet, Østersund færgested i Fet. Hans sønn Clemetsen-Hansen arvet dette viktige færgested. Avgiften for å komme over Glomma var 3 skjepper havre av hver hel og halvgård i Fet hovedsogn; og i Rælingen overfor Aarnæs gård, samt gårder i Høland og på Enebakkneset om at betale.

Holzt Clemet Hansen hadde arvet Østersund færgested med sin kone Kari Tallaksdatter, Svindal.

Da 3 skjepper korn er ca. 52 liter, måtte vel dette være en årlig betaling for oss her på Vestsiden av Glomma for å komme til kirken.

Fra Fetsund gikk veien videre over Hovin-Foss, hvor det ennå er rester efter en gammel steinbru; over Tien havn til Tuen og Tuentangen og med færge over til Vestersund i Rælingen, videre over Rælingsåsen til gamle Strømsvei og videre til Kristiania. Ved dette færgested på Tuentangen behøver man ikke å betale overfarten med havre. Her tjente unge menn sin verneplikt ved å være sundkarl, og i 1852 var "udtjente" Thorer Olsen af 1ste Batteri færdig med sin militærtjeneste og ungt Mandskap, Peder Pedersen af 2. Batteri, Linietropper og Jordværnet 20 år gammelt - senere min bestefar - blev 6te desember 1852 ansatt som Sundkarl for 7 års militærtjeneste. Og når disse 7 aar vare udrundne, var han for all Tjeneste ved Linietropperne og Landværnet aldeles fritagen.

Kilde: Artikkel i Fet Menighetsblad nr. 4 - 1976, av Ingrid Winsnes.

Mer om fergested:
Fergetrafikken generelt.
Fet sundsted.
Fetsund fergested


Oppdatert 20. august 1999 Lokalhistorisk Ressurssenter Fet