Fetveien (rv 22) - Hølandsveien (rv 169)

Fetsund bru-Fjeldsrud (rv 22) - Fjeldsrud-Nadheim i Høland (rv 169)

Strekningen Fetsund bru-Fjeldsrud er rv 22 som går videre mot Krokedal (se strekningen Fjeldsrud-Krokedal), Fjeldsrud-Høland er rv 169.

Veien fra Fetsund til Høland er meget gammel. Den ble rodelagt som bygdevei i 1826

Undersøkelsen for omlegging av strekningen Fetsund til Høland ble iverksatt 7.desember 1859 og i 1861 forelå det plan for omlegging av veistrekningen. Av planen fremgikk det av linjen som fikk sitt utgangspunkt ved Østersund, gikk opp forbi gården Sundet. Herfra ble den gamle vei bibeholdt videre gjennom Løken gårdsplass fram til det nåværende veikryss ved Klokkerud. Mens den gamle veien fra Klokkerudsvingen gikk opp i et høyere nivå i Vardeåsen og gikk ovenfor plassen Hellerud, ble den nye veilinje lagt i et lavere plan om Stenerud, Holtet og forenet seg med den gamle vei ved Åsli i nærheten av Tolerud. Mellom Tolerud og bakketoppen nord for Svindal ble veilinjen delvis lagt noe utenfor den gamle vei som ellers ble bibeholdt fram til Svindalsgrinna. Herfra gikk den nye veilinje - den nåværende riksvei - i østlig retning over Svindalen forbi Løkkeberg, Kinn, Fjeldsrud, Teigen, Ås, i bru over Trossdalen, gjennom Nygårds gårdsplass fram til Stensrud hvor linjen kom sammen med den gamle vei som fra Svindal gikk sydover om Nitteberg, Kinn og By. Videre østover ble den gamle veien bibeholdt til oppstigning i Sagåsen (Solli). På strekningen Solli - "Bikkjetjern" ble det bygget ny vei. Herfra til Mitskog ble den gamle veien i store trekk bibeholdt. På strekningen fra Mitskog, med Mitskog bru videre til Engebråten og et kortere parti ved herredsgrensen (Stigen) ble det bygget ny vei.

Veien ble klassifisert som hovedvei.

I forbindelse med byggingen av den første jernbanebru over Glomma ved Fetsund i 1860 ble det nødvendig å bygge en vei fra jernbanebrua til junkerstigen. Bl. a. måtte der bygges 2 bruer, den ene bru over Sundevja (Danmarksevja) var 55 alen lang og 11 alen høy pelebru.

Under utførelsen av veianlegget Fetsund - Høland ble pelebrua over Sundevja sløyfet. Det ble i stedet lagt en steinstikkrenne og evjen ble igjenfylt.

Da veianlegget Fetsund til Nadheim i Høland ble fullført i 1873, ble fortsettelsen av denne veirute vestover mot Lillestrøm behandlet.

Fetsund bru - Kjellerhol bru, rv 22

Plan for omlegging av denne veistrekning forelå 12. juni 1873.

På den tid var det neppe noe veianlegg som ville får større betydning enn veien mellom Fetsund - Valstad i Skedsmo med arm til Lillestrøm.

Det var bare om vinteren når elver og vassdrag var tilfrosset, at distriktene på Østsiden av Øyeren, nemlig Enebakkneset, Hølandsbygdene og Fet hadde lett adkomst til Oslo. Derfor gikk den store og tunge trafikk om vinteren. Om sommeren hadde man ferjeforbindelse mellom Fetsund og Rælingsund. Den egentlige kjerrevei gikk fra Fetsund opp til Garder om Tien, Jølsen, gamle Leirsund bru, Skedsmo kirke og videre over til den gamle Trondheimsvei. Eller man foretrakk veien over Tuen og ferje over til Rælingen.

Strekningen Fetsund bru - Kjellerhol bru med arm til Lillestrøm ble endelig avlevert 15. okt.1879.

Den gamle trebru over Trossdalen ble i 1903 eliminert ved å legge veien inn i sideterrenget og med en større fylling over dalen. Den gamle vei på østsiden av det gamle brusted var offentlig veigrunn.

I fylkestingets vedtatte veibyggingsplan i 1921, ble Borgen - Fetsund - Løken i Høland oppført som et av de første anlegg under avsnittet "utbedring av eldre veier".

I 1922 bevilget fylkestinget bidrag m.v. og uttalte samtidig at det var meget ønskelig å få den smale veien utvidet snarest mulig.

Anlegget ble iverksatt 1. sept. 1925 og den formelle avlevering ble foretatt 28. sept. 1948.

Strekningen Borgen bru - Fetsund - Fjeldsrud ble 1. juli 1928 riksvei overtatt til vedlikehold av Staten. Veien fra Fjeldsrud - Løken i Høland ble riksvei fra 1.juli 1935.

Senere utbedringer og omlegginger, rv 22

Parsell Vigernes - Kringen

I forbindelse med bygging av ny Borgen bru i 1980-82, ble veien, rv 22, omlagt 400 m, kl II B og utført tilkobling av Jølsenveien. Videre ble bygget 200 m gang-/sykkelvei og 2 busslommer. I 1981 ble utført avsluttende arbeider og lagt asfaltslitedekke.

Delparsell Vinsnes - Bråten, kl II B

Arbeidet med omlegging av rv 22 på strekningen ble utført i 1979-82. Til anlegget ble mottatt 18.000 m3 utsprengt fjell fra Televerkets montørstasjon. Det ble bygget 500 m overvannsledning, 140 m stikkrenner med full omstøp, en kulvert i betong 2 x 2 m innvendig i 43 m lengde, ny Bråten bru, 19,5 m, og gang og sykkelvei på hele strekningen. Arbeidet ble avsluttet i 1982.

Delparsell Bråten - Fetsund - Kringen, kl II B

Arbeidet besto i delvis omlegging, forsterking, anlegg av gang-/sykkelvei, overgangsbru for Tienveien, lengde 19,5, fotgjengerundergang ved Hovinveien og bru over Lundveien, Garderveien, omlegging og utbedring av krysset med rv 172/kommunalvei Kirkeveien, og fotgjengerundergang, Fetsund øst og undergang for kommunal vei - Kringenveien. Arbeidet pågikk i perioden 1983-89 og ble utført for å øke trafikksikkerheten, kapasiteten og bedre miljøet langs veien. Parsellen ble satt under trafikk i 1986.

Delparsell Klokkerud - Kringen, kl II C

Arbeidet ble i det alt vesentligste utført i 1969-70 og i veivesenets regi. Parsellen ble tatt med blant de arbeider som skulle være kompensasjon for nedlegging av Aurskog - Hølandsbanen. Parsellen ble avkjørselsregulert. Det ble bygget undergang for kommunal vei ved Kringen, lengde 8,79 m og fotgjengerundergang ved Klokkerud. Lokalvei ble opparbeidet samtidig mot refusjon fra Fet kommune ifølge spesifiserte poster. Den gamle riksvei ble nedlagt som sådan mellom Fetsund Øst og Klokkerud og omgjort til fylkes- eller kommunal vei.

Kringen - Fjeldsrud

Forsterkningsarbeid ble utført på deler av strekningen i 1986-87.

Bruer, overganger.

Den nye Fetsund bru, fagverksbru i stål, lengde 596 m, bredde 10 m inklusive 2 fortau, sto ferdig 22. desember 1959 - Borgen bru, bjelkebru, lengde 67,70 m, fullført 1982 - Bråten bjelkebru, lengde 21,0 m, bygget 1984 - Hovinbakken bjelkebru, lengde 19,5 m, bygget 1984 - Gardertoppen, kulvert, prefabrikert, lengde 3,32 m, bygget 1985 - Fetsund vest, gang-/sykkelveibru, lengde 71,2 m, bygget 1983 - Fetsund øst, kulvert, prefabrikert, lengde 4,6 m, bygget 1983 - Kringen, kulvert, plasstøpt, lengde 8,79 m, bygget 1970.

I alt ble det bygget 4950 m gang-/sykkelveier langs rv 22 i Fet kommune i perioden 1979-90.

Senere utbedringer og omlegginger, rv 169

Strekningen fra Fjeldsrud - Løken ble utbedret og forsynt med oljegrusdekke i 1966. Midtskog bru ble ombygget i 1980-81 til kulvert, med lysåpning 1,5 x 3 m og tilstøtende vei i 260 m lengde. Likeså bruene på strekningen som tilhører Aurskog-Høland kommune, - Riser bru - Saga, kulvert - Halvorsrud, kulvert, ble i 1980-81 ombygget.

Kilde: Akershus fylkes veihistorie Oslo 1954 av J. Gjærum og Statens veivesen i Akershus 1960-90.


Oppdatert 20. august 1999 Lokalhistorisk Ressurssenter Fet