Fetsund Bru - Sørumsand (rv 172)

Strekningen Fetsund bru-Sørumsand ble opptatt som riksvei i 1935.

Som nevnt under strekningen "Fetsund bru-Lystadmoen" ble partiet fra Fetsund bru-Fråstad ferdig i 1897.

Spørsmålet om en mer direkte linje fra Fråstad i lavere i lavere strøk på vestsiden av Djupdalshøgda fram ved Lystad måtte være å foretrekke enn å utbedre den gamle, krokete og smale vei over høydeplatået på Lystadmoen. Planene for strekningen Fråstad - Lystad forelå i 1914. Arbeidet på strekningen Løvås - Lystad ble iverksatt i 1922, strekningen Lystad - Holter sto ferdig i ca. 1931. Dette veiarbeidet sysselsatte ledig arbeidskraft. Strekningen Holter - Fråstad ble fullført i 1956.

Senere utbedringer

Strekningen Fetsund - Fråstad ble i 1967-68 utbedret etter en plan i kl II D. Grunn til 3 m utenfor veikant ble ervervet. Strekningen ble forsynt med oljegrusdekke i 1979.

Parsell Fetsund Ø - Lystad, 6400 m

På en 1000 m lang strekning ble det i 1979 utført grøfting, masseutskiftelser og sprenging av fjell i veibanen. Dette ble utført for å fjerne telehiv.

Varå bru

I 1978 ble den gamle Varå bru skiftet ut med en kulvert av ferdigelementer i betong, lengde 4,39 m. I denne forbindelsen ble veien breddeutvidet i en lengde på 150 m, samtidig som det ble opparbeidet busslommer, med gangadkomst.

I 1989 ble det anlagt gang-/sykkelvei på strekningen Sundet - Svingen. På grunn av vanskelige grunnforhold ble det nødvendig med en støttemur, og uventet fjell i grunnen førte til høye kostnader.
I perioden 1977-90 ble anlagt i alt 100 m gang-/sykkelvei i Fet kommune.

Kilde: Akershus fylkes veihistorie Oslo 1954 av J. Gjærum og Statens veivesen Akershus 1960-90.
Foto: Fra Åge Albertsens fotoalbum.


Oppdatert 20.august 1999 Lokalhistorisk Ressurssenter Fet