![]() |
Fetsund Bru - Sørumsand (rv 172) |
![]() |
Strekningen Fetsund bru-Sørumsand ble opptatt som riksvei i 1935.
Som nevnt under strekningen "Fetsund bru-Lystadmoen" ble partiet fra Fetsund bru-Fråstad ferdig i 1897.
Spørsmålet
om en mer direkte linje fra Fråstad i lavere i lavere strøk
på vestsiden av Djupdalshøgda fram ved Lystad måtte være
å foretrekke enn å utbedre den gamle, krokete og smale vei over
høydeplatået på Lystadmoen. Planene for strekningen
Fråstad - Lystad forelå i 1914. Arbeidet på strekningen
Løvås - Lystad ble iverksatt i 1922, strekningen Lystad - Holter
sto ferdig i ca. 1931. Dette veiarbeidet sysselsatte ledig arbeidskraft.
Strekningen Holter - Fråstad ble fullført i 1956.
Senere utbedringer |
![]() |
Strekningen Fetsund - Fråstad ble i 1967-68 utbedret etter en plan i kl II D. Grunn til 3 m utenfor veikant ble ervervet. Strekningen ble forsynt med oljegrusdekke i 1979.
Parsell Fetsund Ø - Lystad, 6400 m
På en 1000 m lang strekning ble det i 1979 utført grøfting, masseutskiftelser og sprenging av fjell i veibanen. Dette ble utført for å fjerne telehiv.
Varå bru
I 1978 ble den gamle Varå bru skiftet ut med en kulvert av ferdigelementer i betong, lengde 4,39 m. I denne forbindelsen ble veien breddeutvidet i en lengde på 150 m, samtidig som det ble opparbeidet busslommer, med gangadkomst.
I 1989 ble det anlagt gang-/sykkelvei på strekningen Sundet - Svingen.
På grunn av vanskelige grunnforhold ble det nødvendig med en
støttemur, og uventet fjell i grunnen førte til høye
kostnader.
I perioden 1977-90 ble anlagt i alt 100 m gang-/sykkelvei i Fet kommune.
Kilde: Akershus fylkes veihistorie Oslo 1954 av J. Gjærum og Statens
veivesen Akershus 1960-90.
Foto: Fra Åge Albertsens fotoalbum.