Fetsund bru - Lystadmoen

Det var ingen offentlige rodeveier i dette strøket i 1826. Skulle man fra Tofsrud til Fetsund måtte en kjøre om Løken. Fra Kjustad og Fråstad var kjøreveien til Fetsund om Falla, Visperud og Løken. En del prøvde nok å ta seg fram gårdsveien fra Visperud gjennom Ramstad og Hvalsgårdene ned til Fetsund bru for å avkorte den lange sving om Løken og Fet kirke.

Disse veier fra Løkengata - Tofsrud - Lystadmoen (Sørums grense) og Fossen mølle til Fråstad og Kjustad er opptatt i rodeinndelingen av 28. nov. 1885.

Strekningen Fossen mølle til Kjustad er i 1865 betegnet som bygdevei og dette parti ble også utbedret i samme år.

Det ble besluttet 30. sept.1865 å anmode amtsingeniøren om å legge frem plan og overslag for strekningen Fetsund bru - Varå Bruk.

Først 30 år senere i 1895 kommer veien fra Fetsund bru - Fråstad - Tofsrud til utførelse. Varå bru ble oppført med jernbjelker og monierplater og hele strekningen ble avlevert 20. juli 1897 og overtatt av kommunen til fremtidig vedlikehold.

I 1902 ble det fortatt en undersøkelse for en kortere veiforbindelse over Roven til Sørumsand enn den nåværende rodelagte vei.

Inntil videre ble det tillatt å føre opp grinder over veien ved Hvila, Fråstad og Tofsrud.

Varå bru ble ombygget i 1916.

Strekningen Fetsund bru til Lystadmoen (Sørum grense), ble 1. juli 1935 overtatt til vedlikehold av Staten.  Denne strekningen var den gamle veien til Sørumsand.

Kilde: Akershus fylkes veihistorie Oslo 1954 av J. Gjærum


Oppdatert 20. august 1999 Lokalhistorisk Ressurssenter Fet