Ordføreren reiser til Christiania

Flomfaren er for stor, sa departementet. Kongsvingerbanen kan ikke legges gjennom Fet. Ordfører Knud Borgen reiste til by'n med 800 specidaler i lommen ,og banen ble lagt gjennom Fet.

Jernbanetraséen ble planlagt fra 1856, og det var uenighet om ulike traséer på Nedre Romerike. På grunn av flomfaren på Nerdrum var det usikkert om linja kunne legges der. Å legge jernbanen så lavt i terrenget innebar en fare fordi området var utsatt for flom så å si hvert år. Til tross for reguleringen av vannstanden i Øyeren fra 1860, hadde flommen dette året oversvømmet stasjonsområdet. En trasé utenom Fet ville berøre næringslivet sterkt . Dette førte til at ordføreren, Knud Borgen, tok skjeen i egen hånd og oppsøkte samferdselsmyndighetene i Christiania. Hans ypperlige forhandlingsevne sammen med et pengetilskudd på 800 specidaler til planleggingsarbeidet medvirket til at banen ble lagt over Nerdrum og gjennom Fetsund. Etter denne byturen ble Fetsund Jernbanestation og Fetsund Jernbanebro tegnet inn på kartet.

Kilde: Fet Spareforening A/S 125 år. Jubileumsberetning utgitt 1995. Side 4.


Oppdatert april 2001 av Lokalhistorisk  Ressurssenter Fet