![]() |
Fetsund - Skårer |
![]() |
Falldalsveien
Etter amtskartet av 1827 var det fra Fetsund til Skårer bare en gårdsvei. Veien gjennom Falldalen var på den tid ikke så god at denne kunne opptas som offentlig vei ved den første rodeinndeling i 1826.
Bygging av Kongsvingerbanen som ble åpnet 3. okt. 1826, fikk stor betydning for Fet herreds utvikling.
Høsten 1870 ble det opparbeidet vei fra Tveter til Fetsund jernbanestasjon, men ikke over jernbanens grunn. Arbeidet ble utført av de interesserte i Falldalen. Etter en søknad samme år ble det tillatt å føre veien over jernbanens grunn.
Gårdsveien fra Tveter grind til Skårer grind, ble offentlig vei i 1896. Veien ble lagt gjennom Tveter gårdsplass og videre vesentlig etter den gamle vei på vestre side av Holts hus til et punkt ca. 200 m nord for nordre grind.
Veien ved Nordli og Sørli ble løftet i 1899, da dette parti stadig var truet av oversvømmelser av Glommas høye vannstand under flom. Arbeidet med dette ble delvis utført som pliktarbeid.
Anlegget Holt - Skårer, som også omfattet Sommerfjøsbakken og Småttabakken var ferdig i 1928.
Disse 3 omlegginger ble avlevert 8. september 1928.
Kilde: Akershus fylkes veihistorie Oslo 1954 av J. Gjærum