![]() |
Fetsund - Korsveien - Foss - Tuen |
![]() |
Byveien for Fet og Hølandsdistriktene som ble rodelagt i 1826, gikk fra Fetsund fergested opp til Hauger videre mellom Gardergårdene til Korsveien om Støvind rett ned på sydsiden av dalen til plassen Foss over Merkja og Tuen til fergestedet ved Vestersund. (I 1862 gikk Korsveien til Faldalen via Enger.)
Veien over Tuen var utbedret i 1846. Bl. a ble Merkja bru reparert og av hensyn til flom ble veien løftet.
Da Kongsvingerbanen høsten 1862 ble åpnet for drift og denne bane krysset veien, ble passasjen over den høye jernbanefyllingen i forhold til det lave terreng som veien lå på, i høy grad vanskeliggjort.
I november 1867 ble det lagt fram en plan, som ikke bare tok sikte på å få en tilfredsstillende planovergang med jernbanen, men også en alminnelig løfting av veibanen til 16 fot over Rælingens vannmerke.
Saken ble drøftet og det ble foreslått å utsette denne store ombygningsplan med Tuenveien inntil spørsmålet om en hovedveilinje fra Valstad sund i Skedsmo til Fetsund var avgjort.
Da Fetchausseen (gamle Fetveien) ble bygget i årene 1873 - 1878, kom ikke ombyggingen av Tuenveien til utførelse.
I 1880 ble veien over Tuen nedlagt.
Kilde: Akershus fylkes veihistorie Oslo 1954 av J. Gjærum