Åpningsdagen

Da Kong Carl XV av Sverige og Norge spaserte over Fetsund jernbanebro

Den 3. oktober 1862 ble banen åpnet. Det var Kong Carl XV som skulle foreta den høytidelige åpning . På grunn av unionskrisen var stemningen her i landet alt annet en vennligsinnet mot svenskene. Likevel ble åpningsfesten feiret i ganske vennskapelige toner.

Været på åpningsdagen var trist med stadige regnbyger. Åpningstoget fra Kristiania hadde med seg representanter for stortinget, autoriteter, jernbaneingeniører samt referenter fra ledende hovedstadsaviser. Det var første gang pressen var innbudt til en jernbaneåpning, og den unnlot da heller ikke å takke anleggsstyret for dette.

Da festtoget kjørte ut fra Lillestrøm og inn på den nye banen, fikk man en usigelig behagelig følelse som den man får når man i sterk sjøgang har ligget ute og rullet på åpne havet og så løper inn i smult vann.

Til å begynne med tok Kongen plass i den åpne vognen og mottok hurrarop fra de mange som hadde stilt seg opp langs linjen. Men etter en stund slo været seg vrangt igjen, og han måtte ty til den innelukkede vognen.  Ved Fetsund bro steg han ut og gikk til fots over. Han fant at broen var et utmerket byggverk, og C.A. Phil fikk herved Olavskorset.

 

Festen ble holdt på Kongsvinger

Klokken 10.30 kjørte toget inn på Kongsvinger stasjon under kanonsalutt. Salutten kom fra et provisorisk anlagt kanonbatteri. Festningens kanoner holdt seg tause. Byen var høytidspyntet fra ende til annen. Fra hele distriktet kom det folk som ville overvære innvielsen.

Kongen som kom kjørende over den vakkert dekorerte brua, var meget opprømt og ga løfter om at banen i neste termin skulle bli knyttet sammen med det svenske banenettet.

Etter at Kongen hadde erklært banen for åpnet, gikk hele selskapet i en forferdelig søle opp til festivitetslokalet, hvor det ble arrangert en frokost. Etter frokosten, som ble betegnet som "ganske munter", gikk man til festtoget.

Et musikkorps fra byen tok plass i en åpen vogn foran og spilte norske og svenske melodier. Til Kongen var det satt opp to vogner, en åpen som var kledt med rødt, og den nybygde elegante kongevognen ( Denne vognen står i dag på Jernbanemuseet).

 Kilde: Tore Svendsen:" På sporet" , Kongsvingerbanen 125 år.


Oppdatert april 2001 av Lokalhistorisk  Ressurssenter Fet

 

,,,